Hogyan tanul az agy a negatív élményekből?

2024. június 7. péntek
Címkék: Hírek

Hangya Balázs kutatócsoportjával mélyagyi gátlósejteket vizsgálva megfigyelte, hogy ha ezeket a sejtek blokkolták, az egerek nem tanultak az őket érő negatív ingerekből. Felfedezésük jelentőségét jelzi az is, hogy munkájukat a Nature Communications folyóiratban fogadták el közlésre.

Életünk egyik meghatározó tevékenysége a tanulás, melynek az agyban lejátszódó folyamatairól még mindig nem tudunk eleget. Az agy memóriafolyamatainak jelentős részét egy mélyagyi magrendszer, az úgynevezett bazális előagy szabályozza. Hangya Balázsék tavaly és tavalyelőtt megjelent cikkei közölték, hogy a mediális szeptum, a bazális előagynak az orrhoz legközelebbi részében találhatók azok a sejtek, melyek az idegsejtek memóriatároláshoz szükséges összehangolódását, valamint a memóriatárolás és -előhívás folyamatának agyon belüli időzítését szabályozzák.

Most megjelent munkájuk a bazális előagy mediális szeptum mögötti, Broca-féle diagonális kötegnek nevezett középső részét vizsgálta. Megállapították, hogy az itt elhelyezkedő gátlósejtek az érzelmi és memóriaszabályozásért felelős limbikus rendszer jelentős részét behálózzák, a Nyiri Gábor csoportjával együttműködve végzett vizsgálataik pedig azt is kiderítették, hogy ezek a gátlósejtek olyan agyterületekről kapnak információt, amelyek részt vesznek a negatív élmények feldolgozásában. A sejtek gyors és erős aktivációt mutattak, amikor a kísérleti egerek tanulás közben negatív visszajelzést, azaz büntetést kaptak, aktivitásuk gátlása pedig azt eredményezte, hogy az egerek nem tanultak a negatív visszajelzésből, továbbra is jutalomkereső magatartással reagáltak a büntetést előre jelző ingerekre. További vizsgálatok azt is kiderítették, hogy a gátlósejtek mesterséges aktiválása önmagában nem elégséges az elkerülő magatartás kiváltásához, hanem ahhoz szükségesek, hogy az állatok az őket ért ingerekhez adott esetben negatív értéket társítsanak.

Hangya és munkatársai úgy gondolják, hogy a vizsgált idegpálya fontos lehet a tanuláshoz szükséges figyelem felkeltéséhez és fenntartásához, legalábbis amikor negatív élményekből tanulunk.

<< Vissza