Tudóspalánták: Mentorálás és MikroProjekt
Ez a cikk a SzürkeÁllomány agykutatás blog #diákélet rovatának egy cikkje:
Rendszeresen járok gimnáziumokba (szerte Magyarországon, sőt még Zentán is jártam a minap) előadni, hogy megosszam azt az élményemet, hogy már valamennyire értjük, mily módon alkotnak az idegsejtek gondolkodó agyat. Illetve, hogy bemutassam az agykutatást, a kutatói életet és ezzel kedvet csináljak a kutatáshoz. Igyekszünk a tanárokkal olyan időpontot választani, hogy az előadásom után az érdeklődőknek legyen ideje kérdezni tőlem és tudjunk beszélgetni. Sok lelkes, érdekes, hosszas gondolkodásra rávilágító kérdést kapok.
Ugye a kutató legfontosabb két tulajdonsága közül az első, hogy kérdez. A másik, hogy RÁ-kérdez a válaszára, azaz kételkedik, semmit nem hisz el amíg körbe nem járta. A harmadik fontos tulajdonsága kell hogy legyen, hogy ha a tények ellentmondanak kedves elméletének akkor nem a tényeket, hanem az elméleteket veti el, és a tényekhez igazodó másikat épít. Van is erről egy szubkutúrális vicc: „Mi a közös és mi a különbség a kutató és a paranoid skizofrén között? ……… Mindketten elméleteket alkotnak, csak a kutató el is tudja vetni őket, ha tények annak ellentmondanak.”
Zárójel bezárva. Az előadások végén felvetítem az ismerős email címet: szurkeallomany@koki.hu, hogy akit érdekel a kutatás keressen meg. (Itt szúrom közbe, hogy a fenti email címen tanárok is megkereshetnek, hogy ha szeretnének meghívni egy előadásra. Aki hallja adja át!)
Jónéhány diák keresett meg, hogy szívesen meglátogatná az intézetet és ha lehet csatlakozna a kutatáshoz. Ezért a HUN-REN KOKIban indítottunk egy mentorálási programot. A diákok hetente egy délután bejöhetnek az Intézetbe (a vidékiek on-line csatlakoznak), ahol az agyról, a kutatásról beszélgetünk. A cél az, hogy akik igazán lelkesek és látszik hajlandók energiát tenni a dologba csatlakozhassanak egy kutatócsoporthoz. Ez ugye nem egyszerű, lásd.
Szép és jó dolog az agyműködésről beszélgetni, de a már jóideje csatlakozott diákokon látszott, hogy viszket a tenyerük valami akcióra. Ezért, az intézet kutatóinak támogatásával szerveztem nekik egy MikroProject-et. Azaz egy olyan apró kutatómunkát, amin egyrészt meg lehet tanulni a labormunka bizonyos alapelemeit, de közben fontos apró téglácskát tesznek hozzá a tudomány épületéhez.
A megismerés lépéseinél láttuk, hogy egy rendszer megértéséhez először az alkotóelemeket kell listába venni, mielőtt működésüket vizsgálnánk. Ezért az agykutatás alapja az anatómia, a szerkezetek vizsgálata. Az anatómiai módszerek ráadásul megengedőbbek, felhasználóbarátabbak, mint a pontos időzítést igénylő, gyakran stresszes élettani módszerek. A túrázást sem a Csomolungma meghódításával kell kezdeni, hanem mondjuk a Nagy-Szénással. Nem fagy le az ember lába, és nagy eséllyel hazaér a végén, szép élményekkel és hasznos tapasztalatokkal gazdagodva.
Intézetünk majd minden laborjában alapvető készségként szükséges, hogy valaki tudjon egér agyat fixálni, metszeteket készíteni, azokon alapvető festéseket csinálni és a kész metszeteket tárgylemezre helyezni, hogy utána mikroszkópban vizsgálhatók legyenek és tartósan meg lehessen őket őrizni.
Ezeknek az alapvető készségeknek az elsajátítására épült a MikroProjekt (MP). Az intézet állatházában számos a kutatáshoz használt transzgénikus állattörzs található. Ha egy kutatónak szüksége van a kísérleteihez egy új állattörzsre, melyben bizonyos idegsejtek fluoreszcens fehérjét (EGFPt) fejeznek ki, vagy bizonyos sejttípusok kifejeznek vagy épp nem fejeznek ki egyes fehérjéket, akkor vagy előállítjuk ezeket a törzseket, vagy már létező törzseket. Amikor egy ilyen törzs megérkezik az első lépés annak ellenőrzése, hogy a transzgén valóban ott fejeződik-e ki, ahol kell. Amikor autót vásárolunk érdemes ugye azt kipróbálni, nem csak elhinni, amit a fényes szórólapokon írnak.
No és ez az ellenőrzés egy kicsit az üveg szűk nyaka. Általában a törzset behozó kutatócsoport csak a saját vizsgált agyterületén végzi el ezt a vizsgálatot, máshol nem. Pedig hasznos lenne, ha lenne egy adatbázisunk, amiben keresgélve más csoportok is láthatnák, hogy egy adott törzs használható-e az Ő kutatási céljaikra.
Ezt a szűk keresztmetszetet próbáltuk kicsit tágítani a MikroProjekt-el. Kiválasztottunk két egértörzset az állatház repertoárjából, melyekben egy-egy sejttípusban fluoreszcens fehérjék fejeződnek ki. A jel alapján az idegsejtek elhelyezkedését és axonjaik lefutását feltérképeztük az egerek teljes agyában. A mai transzgénikus, immuncitokémiai és mikroszkópos technikákkal ez a projekt egy diák számára is elvégezhető. Korábban egy-egy ilyen rendszer feltérképezése évek munkája volt.
Folyt köv, bemutatjuk a részletes lépéseket.
Szerző: Gulyás Attila